Tips om oppstart

Heldigvis finnes det mange gode hjelpere og ressurser for oss som skal starte og drive skolehage. Her finner du en oversikt over noen av de viktigste, ispedd noen gode råd.

Begynn planlegging tidlig og få et overblikk over aktuelt areal for skole- eller barnehagehage. Her fra Sjøstrand skole, november 2024.

Nettressurser

Skolehager i Norge

Dette er bibelen å gå til for oss som arbeider med og vil lære mer om hvordan lykkes med skolehage og barnehagehage. Nettstedet har egne områder om:

  • Hvordan komme i gang. Med sjekklister for organisering, planlegging og etablering. 
  • Ressursbibliotek med forslag til ulike aktiviteter, undervisningsopplegg og boka Dyrk! - dyrkebok for barn og unge.

Mye av dette fagstoffet finner du også i boka Dyrk framtida, som Økolgisk Norge har utgitt. Boka er tilgjengelig digitalt og kan også bestilles i trykt utgave på dette nettstedet.

 

Agropub

Nettsted for kunnskap om økologisk landbruk. Har eget underområde for skolehage. Her kan du dykke ned i ulike fagtema og også hente aktivitetshefter med tema som frø, skolehagens festbord, småkryp og det spennende begrepet "møkk".

Det er Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK) som eier og drifter Agropub.

 

Kristiansand og Agder skolehagenettverk

Ei Facebookgruppe der vi deler informasjon og erfaringer.

Forankring

Når en først etablerer en hage, er det ei investering for flere år. Solid og godt eierskap til de som skal bruke den er derfor viktig. Først og fremst barnehagen eller skolen selv. Her trenger vi at leder/ledelse både godkjenner og engasjerer seg i etablering og drift. Ildsjeler blant lærere, andre ansatte, foresatte og andre er verdifullt, men det er ikke disse som skal bære ansvaret på sikt.

Det må være ryddig og oversiktlig hvem som skal bruke hagen, det vil si hvilke trinn eller avdelinger. Og når og hvordan den skal brukes, med ansvarsfordeling. En hage lever sitt eget liv og er ikke bare et "blankt tegneark" som ligger klar den dagen vi har tenkt å bruke den. Dette krever tydelig ansvarsfordeling.

Grønnsaker som funker i skole- og barnehagehagen

Samarbeid

Det er mange som som synes at hage og dyrking er spennende og gjerne vil bidra. Dyrk de gode samarbeidene, for eksempel med:

  • Lokale bønder. Kan vi komme på besøk og følge dyrkinga hos en bonde? Kanskje det kan være vår skolehage? Eller kan vi kanskje låne en bit av bondens dyrka mark?
  • Andelslandbruk. I Kristiansand er vi så heldige å ha Kristiansand andelslandbruk på Søm hvor lokal skole og barnehage er medlemmer. Er dette aktuelt for din skole? Eller finnes det andelslandbruk i nærheten av deg.
  • FAU. Engasjer foreldrene! Inviter inn i planlegging av hagen, gjerne med tanke på at hagen kan bli et samlingssted også utenom skoletid. Kanskje noen i FAU er dyktige til å skrive søknader, slik at vi kan få støtte til ulike tiltak?
  • Velforening og borettslag. Involverer bredere enn FAU - kanskje finnes det interesserte hagefolk uten hage og pensjonister med arbeidslyst og god tid? Igjen, tenk at hagen kan være et sted for flere enn skolen og barnehagen.
  • Barnehager og skoler. Kan hagen etableres og driftes som et samarbeid? Kan en nærliggende barnehage for eksempel inviteres med inn?

Lokalt mat-boost!

Geitmyra matkultursenter for barn

På Odderøya finner du Geitmyra matkultursenter sin avdeling i Kristiansand, - best i landet på barn og sjømat!

Alle 6.-klassinger i kommunen har mat- og helseundervisning her, med besøk på Fiskebrygga, høsting fra kjøkkenhagen og praktisk matlaging.

Til ansatte i i barnehage tilbyr Geitmyra inspirasjonskurs og kompetanseheving. De kan også komme og ha matnyttig informasjon på foreldremøter og ligninende. Kontakt helene@geitmyra.no for mer info.

Enda flere grønnsaker som funker...

Konkrete planer og riktig ambisjonsnivå

Hvordan har vi tenkt at hagen skal brukes i det daglige? Og av hvem?

Før dere setter spaden i jorda og går til innkjøp av utstyr og frø, er det viktig å tenke nøye gjennom behov og ambisjonsnivå. Og se dette i sammenheng med ressursene dere har til rådighet. Jo, det skal være lov å drømme og tegne fantasirike skisser av hvordan hagen kan se ut. Like viktig er det å gjøre nøkterne og konkrete beskrivelser av hvilke klasser, grupper og personell som skal benytte seg av hagen. Og  hvilke fag, aktiviteter og læringsmål det da skal dreie seg om.

Hjelp fra Bybonden?

I Kristiansand kan kommunens egne barnehager og skoler få gode råd og praktisk veiledning av fagpersoner knytta til Bybonden hos Parkvesenet.

Ta kontakt, så ser vi hva vi kan få til sammen!

Sjekkliste - hvem, hva, hvordan!

  • Hvem har hovedansvar og er kontaktperson for hagen?
  • Hva er budsjettet? Hvilke ressurser og utstyr har vi allerede?
  • Hvem skal ha tilsyn med hagen over sommeren?
  • Har vi et godt egna sted for hagen, med gode jord- og solforhold?
  • Har dere en langsiktig plan, eller tar dere ett år om ganga?
  • Hvordan skal hagen brukes i undervisninga?
  • Hvem skal bruke hagen?
  • Hvordan skal vi dyrke? Rett i jorda eller i kasser?
  • Hva skal vi dyrke?
  • Hvordan sikre tilgang til vann?
  • Hva gjør vi for å ha kontroll på ugras, snegler og rådyr?

Dersom dere på skolen eller barnehagen kan svare noen lunde godt og likt på spørsmåla over, har dere et godt utgangspunkt.

Publisert: 13. november 2024 12:46
Oppdatert: 20. desember 2024 9:45