70 % av skoler og barnehager i Kristiansand har en hage eller bruker andre former for dyrking. Vår kartlegging sier også noe om hva ansatte synes hindrer dem i dette arbeidet.
Det er bare en av fem skoler/barnehager som sier de har egen hage. To av fem sier de dyrker inne i klasserommet eller tilsvarende. En skole nevner at de samarbeider med en bonde, og en annen med et andelslandbruk.
Flere nevner at de dyrker i pallekarmer, og noen tenker at omfanget nesten er så lite at det ikke kvalifiserer til å kalles en skolehage. Her er noen sitat:
Nesten halvparten sier at de ikke samarbeider med andre i skolehagearbeidet. Flere barnehager nevner samarbeid med Geitmyra matkultursenter. Parkvesenet, Ungt entreprenørskap, Kristiansand andelslandbruk og UiA trekkes også fram.
Det kom ikke som noen stor overraskelse at stell og tilsyn i ferier oppleves som den viktigste utfordringa for å få til et godt arbeid med dyrking.
Svar på spørsmål om hva som er de tre største hindringene for å drive et godt skolehagearbeid.
Andre problem som trekkes fram er tilgang på et godt egna areal, tilgang til driftsmidler og at noen har hovedansvaret for å drive skolehagearbeidet.
PS! For å gjøre tilgangen til driftsmidler lettere, arbeider vi med å utvikle Bybondens butikk for skole og barnehager.
Her er andre kommentarer om hva ansatte finner utfordrende:
Av de som ikke har skolehage eller hage i barnehagen, sier 70 % at de ønsker å tilrettelegge for dette.
Skolehager og "barnehagehager" er veldig verdifullt og virkelig noe kommunen bør satse på!
Ansatt i Oppvekst i Kristiansand kommune
Av andre nyttige innspill og erfaringer fra undersøkelsen vi gjorde våren 2024, deler vi disse sitatene fra ansatte i skoler og barnehager:
Det var 33 respondenter på denne undersøkelsen, de fleste med lederroller på sin enhet. Svarene ble samla inn anonymt via et nettbasert skjema våren 2024.
Liv Birkeland
Bybonden Kristiansand - rådgiver urbant landbruk
Mobil: 930 56 787
E-post
Publisert: 2. desember 2024 15:39
Oppdatert: 4. desember 2024 9:08